13 juli, 2007

Sommer på Markhavens Bryghus

Tjaa, man kan jo ikke ligefrem sige at vejret har afholdt en fra at brygge. Med et klart ønske om at sensommeren skal blive varm og god er det ambitiøse project med at brygge 10 bryg hen over sommeren stadig aktuelt. Jeg har i dag brygget 'They Killed Kenney', som er en Amerikansk Amber Ale. En letdrikkelig ale, med udelukkende Cascade humle.

Med hensyn til fadølsanlægget, så må jeg tilstå at jeg er blevet lige så forført som alle andre. For det første, så er jeg 100% sikker på at jeg meget snart skal have nogle 19 liters Cornelius fade. Det der med at stå og fylde på 5 liters fade kan gøres nemmere. 5 liters fadene er meget besværlige at rengøre, da man ikke rigtigt kan komme til og man kan ikke kigge rundt i hjørnerne for at se om man her fået alt snavset med. For det andet kan jeg allerede nu forudse at 5 liters fade bliver tømt hurtigt, et fad svarer jo ikke til mere en 9-10 ½ liters opskænkninger, hvem gider lige det når der er fest og man har 5 haner. Så konklusionen er at når der igen bliver lidt plus på kontoen, så skal der indkøbes 4 19 liters Corneliusfade. Med hensyn til hanerne og tårnet, så er status den samme som sidst, da jeg har ventet på den ølfest jeg havde bestilt hos Lund. Den er nu kommet og jeg kan begynde at samle stumperne. Endvidere har jeg været i byggemarked og købe nogle MDF plader til at bygge en opsats til fadølstårnet. Det skal nok komme billeder senere.

Sidste gang nævnte jeg marathonindkøbet hos Lund. Det blev til en ret stor bestilling, da de 5 der var med, bestilte for mellem 250,- og 2300,-. Men det lykkedes og vi fik præcist det vi havde bestilt. Det er dejligt når tingene fungerer.

En af laugbrødrene fra Odense Håndbryggerlaug har gang i en omfattende produktion af cider. Første 'bryg' han lavede var en jordbærcider, lavet på 5kg friske jordbær. Desuden har han gang i en ananascider. Jeg håber jeg kan smage mindst den ene af disse eksperimenter, og jeg har da også tænkt mig selv at skulle lave et enkelt prøvebryg eller to. Nu er det så bare at finde noget originalt og spændende at lave cider på. Fordelen ved en cidergær er at den ikke gærer så langt ned og derved efterlader en del restsødme. Endnu flere planer.

Ingen kommentarer: