03 november, 2007

Politiker sommerferie

Så er sommerferien vel overstået.

Nej, spøg til side, denne blog har naget min samvittighed meget længe nu, og jeg har flere gange seriøst overvejet helt at droppe den. Men nej, der er nu et eller andet hyggeligt og terapeutisk over at nedskrive sine tanker og handlinger. Generelt tror jeg at blogs er 90% for forfatterens skyld og 10% for venner og familie, og dette gælde også for mig. Jeg synes det er sjovt når der ligger en lille kommentar herinde fra folk der har læst bloggen og som finder det jeg skriver interessant, men selvom besøgstallet stod stille, tror jeg stadig jeg ville komme forbi en gang i mellem og øse af min visdom :o)

Nå, men nu til det som det egetligt handler om, Bryghuset Markhaven og øllet. Mit lille bryggeri har ligget stille længe, alt for længe, og jeg savner at kunne afsætte en dag til at frembringe en ny spændende eller eksperimenterende øl. Jeg kan mærke at i de perioder hvor jeg brygger meget er også der hvor jeg lærer mest, og hvor der bliver arbejdet på teknikken. Jeg ved ikke om det er det danske sommervejr eller det måske bare er en generel mæthed, på denne tid af året, men jeg kan mærke at der er flere at håndbryggerne der har sat tempoet lidt ned. Lige kort kan jeg følge op på listen med mine ønsker til øl der skulle brygges hen over sommeren.

  • Schwartzbier - Har brygget 2 stks, og de er begge meget gode, og svarer til mine forventninger. Øllene var dels et eksperiment med at brygge schwarzbier, men også en øvelse i undergæret øl. Øllene var Sorte Rudolf og Black Bear.
  • Dry Stout - Er brygget. Dette var en super simpel opskrift, men 3 malte og 1 humle og en basisgær. Øllen blev en simpel, men letdrikkelig Dry Stout, som passer godt til mad og som er nem at gå til. Øllen hedder Dark & Dry.
  • Robust Porter - Ikke brygget.
  • Mærk Stærk Belgisk Øl - Ikke brygget.
  • American Amber Ale - Er brygget, ment som en letdrikkelig ale, men med lidt variation i smagen, ved hjælp at karamelmalte. Øllen hedder They Killed Kenny.
  • Imperial Stout - Ikke brygget.
  • Imperial Pilsner - Ikke brygget, men er nok den næste på listen.
  • Kölsch - Er brygget og står pt. til gæring.
  • Rug IPA - Dette var en opskrift jeg fandt på nettet. Originalen hedder Denny Conn Rye IPA, og er en meget brygget opskrift. Det blev en helt fantastisk amerikansk IPA, med den runde og krydrede smag fra rug, og med et ordentligt spark af de amerikanske humler. En rigtig god IPA, som helt bestemt skal brygges igen.
  • Tripel - Står på lagerspand og skal bare hældes på flasker.
Så der er da sket lidt.

Derudover har der været lidt aktivitet i Odense Håndbryggerlaug. Vi var inviteret til en mini ølfestival inde i Odense, og det gik over al forventning. Vi fik langet en masse smagsprøver over disken og vi fik snakket med en masse mennesker der var nysgerrige efter hvem vi var. Efter et meget langt tilløb har vi besluttet at lave Odense Håndbryggerlaug til en forening, dette sker på en stiftende generalforsamling i januar. Mere om dette senere, eller på OHBL.dk.

Jeg vil lade denne lille update være nok for i dag, og så vil jeg viderebringe min intension om at opdatere siden oftere end det er sket hen over sommeren.

Ingen kommentarer: