25 november, 2007

Helte i en bryggerverden

Først en kort status for Bryghuset Markhaven. Der er ikke sket det store. For det første har der været valgkamp, hvilket har taget en del af min tid. Desuden har der været lidt ekstra arbejde i forbindelse med en af de bestyrelser jeg er medlem af. Alt i alt har jeg ikke fået brygget, jeg havde en lille åbning sidste weekend, men ak og ve, jeg manglede den fornødne humle og ingen af mine brygbrødre havde den på lager. Målet for den planlagte brygning var en Sierra Nevada Pale Ale klon. En fantastisk øl, med Perle humle som smagshumle og Cascade som aromahumle. Den er lagt på hylden lidt endnu, men bliver nok den næste i rækken.

På udstyrssiden har jeg anskaffet mig fem 9 liters Cornelius fade. De har en dejlig handy størrelse, og er dejligt mobile. De har samme omkreds som de almindelige Cornelius fade, men i halv højde. Der er bestilt diverse koblinger og slanger for at kunne koble op til mit fadølsanlæg. Jeg er nok snart nødt til at lave en lille billedserie med udstyr. Nu bliver der nok også lagt en dæmper på indkøb af udstyr, i hvertfald indtil jeg får tid til at brygge igen.

Nå, men tilbage til overskriften. Når man begynder at dyrke en hobby, og begynder at researce, så finder man nogen kilder som man definerer som troværdige. Disse kilder bliver ens sandhedsvidner og kan have stor indflydelse på den retning man bevæger sig. Personligt startede jeg med mailinglisten på haandbryg.dk og beercalc, hvor jeg fandt 4-6 personer, som jeg kunne identificere mig med. Dengang var det primært de helt fundamentale ting der skulle findes ud af. Med tiden bliver man mere sulten på information og på at grave sig ned i tekniken. Efter at have fået nogle bryg ind under huden er jeg blevet meget inspireret af amerikansk hjemmebryg, ikke mindst gennem amerikanske bøger og hjemmesider, men også gennem The Brewing Network, som er en internetradio med ugentlige shows på 2-4½ time. The Brewing Network dækker alle facetter af hjemmebryg, lige fra råvarer, sammensætning af opskrifter, valg af udstyr til forskellige brygmetode, brygprocessen og eftergæring. Desuden er der også en del tips og tricks til evaluering af øllet, samt hvordan man kan rette op på utilsigtede resultater. The Brewing Network har også jævnligt besøg af gæster, som enten repræsenterer amerikanske mikrobryggerier, hjemmebryggere og øldommere. For at vende tilbage til sagens kerne så er der, i forbindelse med radioshows og bøger, et par personer som jeg gerne vil fremhæve.

Jamil Zainasheff, som er den mest vindende hjemmebrygger i USA (sikkert også i hele verden) har modtaget et væld af priser og præmier for sine hjemmebryg og for sit arbejde med hjemmebrygning. Jamil (også kaldet JZ) brygger efter stil, det vil sige at han nærlæser retningslinierne for de forskellige stilarter og så brygger han en øl som rammer plet, både i forhold til grænseværdierne for OG, FG, IBU og farve, men også i forhold til den beskrivelse der er tilknyttet stilen. Dette gør at hans øl er ideelle til konkurrencer og i forbindelse med stilstudier. Til gengæld er der ikke så meget Radical Brewing eller Extreme Brewing i Jamil. Jamil går efter det teknisk perfekte resultat, som ligger perfekt til stilen. Er en hyppig gæst i diverse blade og i The Brewing Network. Har sit eget radioprogram, hvor han gennemgår en stilart om ugen.

John Palmer, som har skrevet 'How to Brew'. Er en uudtømmelig kilde til information om den helt basale brygdisciplin. Ved alt om hvordan man udnytter sin malt bedst, hvordan man justerer vandkemi og hvordan man holder sit brygudstyr rent. John Palmer er også en ivrig skribent og deltager gerne som gæst i The Brewing Network.

Chris og Mike White, som er brødre og stiftere af White Labs. White Labs er amerikansk leverandør af gær, og hvad de to brødre ikke ved om gær er ikke værd at vide. De fortæller gerne og længe om hvordan gær skal behandles for at den får de mest optimale forhold til ølbrygning. Et par rigtigt hyggelige brødre, som garanteret ikke er kedelige at gå til ølfestival med. Også jævnligt gæster på The Brewing Network.

Sean Paxton, The Homebrew Chef. Har været på besøg hos Rochefort og besøgt munke og brygmester, og lavet en udførlig beskrivelse af dette. Desuden har han en forkærlighed for belgisk øl og gastronomi i det hele taget. Hans hjemmeside er fyldt med god information.

Denny Conn, ophavsmand til nogle allerede legendariske opskrifter. Blandt andet Denny Conns Rye IPA, som jeg selv har brygget med stor succes, og hans Bourbon Vanilla Imperial Porter, som indeholder Bourbon og vanilie. Denny Conn er også manden der definerede at hjemmebryggere ikke er dovne, men pragmatiske. Denny er indbegrebet af en ægte amerikansk hippie.

Ud over dem jeg har nævnt ovenfor er der et væld flere, som jeg desværre ikke har mulighed for at nævne her, men det kan jo være at der kommer en lignende artikel senere, med flere helte fra en bryggerverden.

Ingen kommentarer: